Tegn på sygdom
Spørg til barnet
Børn og unge som vokser op med en forælder med psykisk sygdom, kan få mange tanker, følelser, bekymringer og spørgsmål, som kan være svære at forstå eller udtrykke. Derfor er stabil støtte, og det at blive mødt med omsorg og forståelse fra forældre og andre tæt på barnet, helt afgørende.
Bliver børnenes behov overset, og får de ikke den støtte, de har brug for, kan det påvirke deres trivsel, og deres risiko for selv at udvikle psykiske problemer øges. Faktisk vokser mere end 300.000 børn og unge i Danmark op i en familie med en far eller mor med en psykisk sygdom. Og det er vigtigt, at vi taler med dem om deres situation.
Vi har samlet afgørende viden, praktiske råd og historier fra børn, som har det tæt inde på livet.
Hvis du er forælder eller en anden voksen, som er tæt på barnet, kan du finde gode råd og måder at snakke med barnet på her.
Børns egne fortællinger
Otte børn under 18 år har delt en personlig historie med os – en episode, de husker, hvor deres mors eller fars psykiske sygdom har haft stor betydning for dem.
Gennem tegninger og fortællinger deler de deres oplevelser. Historierne er anonymiseret og indtalt af en barneskuespiller for at sikre anonymiteten.
Josefine, 12 år
Josefines far har svær depression, og hun bor hos sin mor.
Josefine bliver ked af det, når hun er sammen med sin far. Hun vil bare virkelig gerne have, at han også kan være glad.
Hør Josefines historie:
Ane, 8 år
Anes far har depression, og Ane må ikke længere se ham.
Når forældrene er sammen, skændes de så meget, at hun gemmer sig på sit værelse, for hun vil ikke have, at de skal se hende ked af det.
Hør Anes historie:
Katrine, 12 år
Katrines far har paranoid skizofreni, og selvom de stadig ser hinanden, har hun ikke sovet hos ham i over et år.
Katrine fortæller om dengang, hendes far fik en psykotisk episode på en indkøbstur, og hun var alene med ham.
Hør Katrines historie:
Helena, 14 år
Helenas far har svær depression.
Det er ekstra svært at være delebarn for Helena. Når hendes far begynder at græde på skiftedage, ved hun slet ikke, hvad hun skal gøre.
Hør Helenas historie:
Carla, 11 år
Carlas far har en psykisk sygdom, men hun kender ikke diagnosen.
Engang kom Carlas far og bankede og sparkede på døren, mens han råbte uhyggelige ting.
Men Carla og familien skulle lade som om, de ikke var hjemme, indtil politiet kom og hentede ham.
Hør Carlas historie:
Grit, 10 år
Grits far har skjult narcissistisk personlighedsforstyrrelse.
Grits forældre skændes meget. Og når først de skændes, vil de bare ikke stoppe…
Hør Grits historie:
Lea, 10 år
Leas mor har borderline personlighedsforstyrrelse.
Når Lea og hendes mor er oppe og skændes, råber hendes mor så meget, at selv hunden begynder at gø.
Hør Leas historie:
Victor, 9 år
Victors far har en psykisk sygdom, men Victor ved ikke hvilken.
Da Victors far flyttede, blev hele familien kede af det. Nu har faren flyttet så mange gange og bor et sted, hvor Victor ikke længere må besøge ham.
Hør Victors historie:
Gode råd til dig som forælder, eller dig som er tæt på barnet
1. Spørg mere – så fylder det mindre hos barnet
Det er de voksnes ansvar at børn og unge trives og føler sig trygge derhjemme. Og når man som voksen tager ansvar for at tale med barnet om den psykiske sygdom, så viser man dem, at det er okay at tale om. Det er vigtigt, for at barnet kan føle sig tryg, og får mulighed for selv at få et sprog for det vilkår, de vokser op i.
Når barnet forstår, hvad der sker og hvorfor, kan barnet bedre navigere i situationerne. Det fritager barnet fra at tænke, at det har noget med barnet selv at gøre og det kan forhindre, at barnet eller den unge påtager sig skylden for, at mor eller far har det svært.
Tal med barnet om dets oplevelse. Spørg, hvad det har lagt mærket til, og om der er noget, der fylder. Noget af det barnet kan opleve er, at forælderen kan være træt, ked af det, vred, kortluntet, opfarende eller mentalt fraværende.
Når barnet kan tale med en voksen om, hvad det oplever, hjælper det barnet til at forstå de svære situationer, der kan opstå på grund af forælderens psykiske udfordringer.
Til yngre børn bør forklaringerne være korte. Til ældre børn kan samtalen blive mere detaljeret. Unge skal hjælpes til at finde den rette balance mellem at gøre det, der er godt for dem selv (leve deres ungdomsliv) og bruge energi på forælderens sindstilstand.
Du kan f.eks. sige:
”Psykisk sygdom er en (usynlig) sygdom, som laver rod i tanker og følelser. Det betyder, at jeg/mor/far ikke altid kan være sammen med dig på den måde, som jeg helst vil, og som du har brug for. Det har ikke noget med dig at gøre.”
”Nogle gange fylder den psykiske sygdom så meget, at jeg bliver meget træt/bliver alt for hurtigt sur/bliver meget ked af det. Det er ikke din skyld, men det er fordi, at jeg har en sygdom, som forstyrrer mig. Er det noget, du har lagt mærke til?”
”Du må rigtig gerne spørge, hvis der er noget, du tænker på.”
”Der er andre voksne, der hjælper mig med at få det bedre. Det er ikke din opgave at passe på mig.”
2. Tag ansvar og invitér til åben dialog – også med andre
Overlad det ikke til børn og unge selv at spørge, men italesæt med jævne mellemrum de svære situationer og følelser du tror, de kan have. Gennem samtaler udvikler børn og unge et sprog for det, de oplever. Det hjælper dem til at tale om det – også med andre.
Ved at signalere, at det er fint at tale om psykisk sygdom – også med andre – og ved at tage ansvar for at hjælpe barnet eller den unge til at få hjælp i sit netværk, giver du ham/hende mulighed for at dele sine tanker og følelser. Vi ved, at det hjælper rigtig meget at have en anden voksen at tale med om sine oplevelser og at møde forståelse for det svære.
Du kan for eksempel foreslå til dit barn, hvem der kunne være en fortrolig.
Sig fx:
”Når jeg får det rigtig svært, kan du tale med moster. Jeg har aftalt, at vi altid kan ringe til hende.”
”Jeg ved, at det hjælper at tale med nogen om, hvordan man har det, og hvad man tænker på. Hvem taler du med? Hvis du har lyst, kunne bedstefar/vores nabo være en voksen, du kan betro dig til – I plejer jo at have det godt sammen”.
3. Skab struktur og forudsigelighed
Børn og unge, som vokser op i familier med psykisk sygdom, bruger særlig meget energi på at fornemme stemninger og forældres humør. Når du som forælder med psykisk sygdom kan tage ansvar for dine egne ressourcer og være tydelig omkring, hvilken energi du har, eller hvilket humør du er i, frisætter du barnet eller den unge fra selv at skulle afkode skiftende stemninger.
Fortæl barnet eller den unge, hvordan du har det – for eksempel om det er en god eller dårlig dag, eller om du har meget eller lidt energi. Fortæl også, hvordan du (og eventuelle andre voksne, som hjælper dig), tager ansvar for både hvornår og hvordan, I kan være sammen på den bedst mulige måde, for eksempel ved at planlægge pauser eller få andre voksne til at træde til.
Som pårørende forælder kan du også forklare barnet årsagen til, at samværet med den anden forælder ikke kan være, som barnet eller den unge ønsker sig.
Hvis du er forælder med en psykisk sygdom, kan du for eksempel sige:
”I dag er en dårlig dag, og jeg kan ikke lave de aktiviteter, vi har aftalt. Det har ikke noget med dig at gøre.”
”Jeg har arrangeret, at du kan være sammen med nogle andre, for jeg har det desværre ikke så godt.”
Hvis du er pårørende forælder, kan du for eksempel sige:
”Jeg ved, du savner din mor/far, men det er bedst, at I ikke ses så meget i denne tid, hvor hun/han har det særlig svært.”
4. Lad ikke det svære fylde det hele
Sørg for at have gode stunder sammen. Hav fokus på at lave noget sammen, som barnet eller den unge kan lide. Børn og unge har brug for at lave hyggelige ting og få pauser fra tanker og snak om psykisk sygdom. Tal med børn og unge om deres liv og oplevelser, og find på hyggelige aktiviteter, som I kan lave sammen.
5. Giv besked til fagpersoner og andre vigtige voksne i barnets hverdag
Tal med barnets pædagoger eller lærere om situationen derhjemme, så de kan støtte barnet bedst muligt og på en relevant måde. Generelt hjælper det børn og unge, når der er én i deres hverdagsliv, der ved, hvordan de har det, og som de kan tale med.
Det er også en hjælp på særligt svære dage, for eksempel hvis det har været en svær morgen. Hvis barnet ikke er kommet godt ud ad døren hjemme, kan det fylde hele dagen, og så kan det hjælpe, at pædagogen eller læreren ved besked og kan støtte på en relevant måde.
Forslag til gode formuleringer for dig, som er forælder eller tæt på barnet:
- ”Psykisk sygdom laver rod i tanker og følelser og kan nogle gange få mig til at opføre mig anderledes. Det har ikke noget med dig at gøre.”
- ”Psykisk sygdom kan tage meget energi. Derfor kan jeg blive meget træt. Så det er ikke fordi, jeg ikke orker at være sammen med dig, og det er ikke din skyld.”
- ”Jeg bliver hurtigt stresset. Det er den psykiske sygdom, som driller. Så det er altså ikke din skyld eller noget, du har gjort.”
- ”Psykisk sygdom gør mine følelser ekstra stærke, så jeg kan blive meget mere bekymret/ked af det/vred/bange, end man lige kan forstå, eller som passer til situationen. Det kan jeg ikke altid styre, men jeg prøver så godt jeg kan, og det har ikke noget med dig at gøre.”
- ”Når den psykiske sygdom fylder, kan jeg ikke være med til de samme aktiviteter eller være sammen med dig på samme måde som ellers. Det er altså ikke, fordi jeg ikke har lyst til at være sammen med dig.”
- ”Hvad har du lagt mærke til (hos mor/far), som er lidt anderledes?”
Oplever du, at et barn har det svært? Det eneste forkerte spørgsmål er det, du ikke stiller
Vi voksne kan føle, at det er uhøfligt og ubehageligt at blande os i andres liv. Det kan være svært eller ligefrem grænseoverskridende at spørge ind til et barn, som du oplever, har det svært.
Men hvis du kender et barn, der måske står alene med svære tanker og følelser om noget derhjemme, så har du mulighed for at gøre en forskel for det barn, alene ved at stille dig til rådighed og spørge til det.
Det kan være, at barnet ikke siger så meget første gang. Men alligevel er det vigtigt at spørge igen, så barnet mærker, at du interesserer dig og lægger mærke til, hvordan det har det. Det kan betyde, at barnet får tillid til at fortælle, hvordan det har det.
Nogle gange kan der være behov for at hjælpe barnet til at tale med andre voksne om de udfordringer, som barnet åbner op omkring. Det kan fx være forældrene, en lærer eller andre voksne. Du kan værne om barnets fortrolighed ved at aftale med barnet, at du gerne vil tale med en af barnets nære voksne om udfordringerne, så barnet kan få hjælp.
Et spørgsmål er et godt sted at starte. Hvordan har du det? Hvordan går det derhjemme? Hellere gøre noget end ikke at gøre noget. Det vigtigste er, at du handler og viser barnet omsorg.
For det eneste forkerte spørgsmål er det, du ikke stiller.
Animationsfilm
– Helena, 14 år
– Josephine, 12 år
Om Spørg Mere-indsatsen
1 ud af 4 børn har en mor eller far, der lider af psykisk sygdom. Og 7 ud af 10 får ikke den hjælp, de har brug for
Derfor er vi, Psykiatrifonden, Børns Vilkår og Ole Kirk’s Fond gået sammen i et partnerskab om at støtte børn, hvis mor eller far har psykisk sygdom. Så de trives i nuet og har mindsket risiko for psykisk sygdom i fremtiden. Alle børn fortjener et godt liv. Med alle de muligheder og umuligheder, det indebærer